I dag leste jeg nettopp ferdig George Pelecanos' bok "The Cut". Som alle
de andre bøkene til Pelecanos utspiller handlingen seg i Washington
D.C. også i denne boken. Som seg hør og bør tas vi med til byens
grasrot; greske familier, sørstatsmat, soulmusikk og brune kneiper.
Pelecanos viser oss byen fra sin beste side, men vi får knapt nok høre
om senatorer og storpolitikken. I stedet får man varme beskrivelser av
livet på grasrota i byen. Han beskriver hete netter fulle av lyst, late
formiddager på den lokale cafeen, nært vennskap og familier.
I "The Cut" følger vi veteranen Spero Lucas som, etter å ha returnert
fra tjeneste i Irak, har funnet et nytt yrke som privatetterforsker for
forsvarsadvokaten Tom Peterson. På siden tar han jobber som handler om å
gjenvinne stjålne gjenstander hvor han tar 40% andel av det han henter
tilbake. Han er dyktig i jobben og etter å ha fått en ung guttunge ut av
en lei knipe, tar guttens far - Anwan Hawkins - kontakt for å be han
returnere noen pakker han har mistet. Det uvanlige er at pakkene er
ti-kilos tunge og fulle av marihuana.
Dette er definitivt Lucas' største jobb og han tar saken etter å ha
blitt beroliget av Hawkins om at de ikke er involvert med våpen eller
trusler. Men, snart tar saken en stygg vending og han står snart ansikt
til ansikt med en stygg og særdeles umoralsk undergrunn. Er dette
virkelig verdt pengene?
Bøkene til George Pelecanos deler alle byen som arena og kneiper, gater,
mennesker og musikk dukker ofte opp i andre bøker. I "The Cut" får vi
et kort gjensyn med Derek Strange - en tidligere hovedrolle i Pelecanos'
bøker - men dette stjeler ikke fokus fra bokas røde tråd. I stedet gir
det hans bøker en følelse av å være en episk saga fra byen han helt
klart elsker.
Jeg husker fremdeles hvordan jeg selv oppdaget Pelecanos' forfatterskap:
bakerst i et nummer av det svenske musikkmagasinet Sonic fant jeg en
side lang artikkel om mannen og hans roman King Suckerman. Hvorfor han
ble portrettert i et musikkmagasin ble raskt forklart; han benytter
musikkreferanser for å beskrive stemninger og karakterer i boka. Særlig
er karakterene glad i "svart" musikk: nymotens hip hop, sekstitallets
soul, syttitallets kunstrock, etc. Dette ga meg raskt sans for Pelecanos
og jeg følte jeg fikk en ekstra dimensjon i lesingen når jeg f.eks. så
for meg at Dmitri Karras slappe av med en pils mens han hørte på Captain
Beefheart.
En annen potensiell inngangsportal til hans bøker er TV-serien The Wire.
Pelecanos ble venner med David Simon - en av skaperne av TV-serien - og
denne kan raskt defineres som en visuell versjon av bøkene. The Wire
finner sted lenger sør i landet - Baltimore - men har fremdeles den
samme stemningen og fokuset som bøkene til Pelecanos. Han ble også etter
hvert en av seriens viktigste manusforfattere og regissører.
En ting som dog er viktig å huske hvis du skal sjekke ut mannens
forfatterskap er at dette kan deles inn i mindre faser. Hvis du begynner
i feil bok, kan du fort få avslørt hendelser som vil redusere gleden
ved tidligere bøker i den enkelte fasen. En liten romanoversikt vil
forklare hva jeg mener:
1) I første halvdel av nittitallet åpnet Pelecanos med å skrive tre
bøker om gresk-amerikaneren Nick Stefanos som jobber i en
elektronikkbutikk, men som også tar på seg oppdrag som
privatetterforsker. Disse bøkene heter:
A Firing Offense (1992)
Nick's Trip (1993)
Down By The River Where The Dead Men Go (1995)
2) D.C. Quartet-serien er navnet på fire romaner som handlet om den
gresk-amerikanske familien Karras. Den første boka handler om Pete
Karras, men etter hvert stifter vi også kjennskap med hans sønn Dmitri
Karras. Bøkene tar også med seg Nick Stefanos og hans far - Nick senior -
og dette medfører at bøkene gir en solid rød tråd til den forrige
serien i forfatterskapet.
The Big Blowdown (1996)
King Suckerman (1997)
The Sweet Forever (1998)
Shame The Devil (2000)
3) Pelecanos har alltid vært glad i privatetterforskerne og fant vel
frem til den beste med bøkene om Derek Strange og Terry Quinn. Derek
Strange er den mest solide karakteren til Pelecanos; han eier sitt eget
detektivbyrå og har en høy moral etter mange års erfaring i spillet.
Hans medhjelper - irsk-amerikaneren Terry Quinn - er i utgangspunktet
helt motsatt; en hothead med sans for damer og fest. Dette tospannet
finner etter hvert frem til hverandre og deler flere spennende eventyr:
Right As Rain (2001)
Hell To Pay (2002)
Soul Circus (2003)
Hard Revolution (2004)
Det ser også ut til at Pelecanos returnerer til denne serien i år med
boka What It Was (2012). Dette er dog en retrospektiv som tar med seg
leseren tilbake til 1972 og en ung Derek Strange.
4) Etter denne serien så det ut som om Pelecanos ønsket friheten til å
utforske flere karakterer og typer arenaer. Han hadde utgitt Shoedog
(1994) mens han skrev om Nick Stefanos, men i tiden frem til 2004 var
forfatterskapet hans delt inn i faser. I andre halvdel av '00-tallet
skrev han flere egne romaner som selv om de fant sted i Washington D.C.
sto for seg selv der det angikk karakterer og plott.
Shoedog (1994)
Drama City (2005)
The Night Gardener (2006)
The Turnaround (2008)
The Way Home (2009)
5) Ut fra det som meldes er Pelecanos nå på vei inn i en ny serie med
bøker; denne gangen om privatetterforskeren Spero Lucas. Tiden vil vise
om dette viser seg å være riktig.
The Cut (2011)
Kilder:
Wikipedia
Offisiell hjemmeside
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar