Platebransjen har vært i en stadig endringsprosess siden Napster
tjuvstarta digitaliseringen av musikk for det som føles som mange
herrens år siden; i 1999. I dag er CDen død, nedlastning "SÅ 2010" og
streaming i ferd med å bli allment for selv '68erne. Dette er en
virkelighet som alle band må innfinne seg med når de arbeider med å lage
sitt perfekte rockalbum.
Det er ingen vits for et ungt rockeband å utgi CDer i 2014. Formatet er
dødt og overlever kun på bensinstasjoner og i platesamlingene til dagens
besteforeldre. I stedet gjelder det å ha fantasi; streaming,
downloadkoder på brusflasker og t-skjorter, bandcamp og vinyl.
Ja, du leste riktig. Vinylskiva har stått opp fra de døde. Men,
digitalistene kan ta det med ro - den levende døde vinylen vil aldri
oppnå et zombie apocalypse eller "dawn of the vinyl". Jeg har vært i
harde debatter med gode venner om vinylens 2.liv og mange mener det er
en døgnflue og at LPen er borte for godt innen utgangen av 2014.
[Vel, nå ble denne kronikken skrevet i 2013 og vedkommende mente vinylen ville være død innen årets utgang. Det fryder meg at han tok grusomt feil]
Jeg innser at vinylen ikke vil gjenta gamle bravader slik den gjorde før
CDen kuppet markedet på begynnelsen av nittitallet. Men, det er min
oppriktige mening at vinylen har gjort et reellt comeback som marginalt
format for musikkelskere og vil vedvare i overskuelig fremtid. Dette er
uungåelig siden salget av vinylskiver nærmest har femdoblet seg de siste
fem årene og det stadig opprettes nye platebutikker i flere av de
større byene her til lands.
I den forbindelse må et band bruke vinylen for det den er verdt - for å
nå hjertet til en musikkelsker og platesamler må man gjennom
vinylsamlingen. Det faktum at LPen og singelen nå er blitt en eksklusiv
vare lidenskapelig forbundet med en kjøpesterk gruppe burde holde
vinylen i produksjon i minst et titalls år fremover. Det krever dog at
platebransjen ikke gjør den samme feilen som de gjorde med CDen og
rensket markedet for selv det minst interessante materialet - alt for å
gjøre aksjonærene litt feitere uten å ha et snev av musikkulturell
interesse eller teft for å finne talent.
Heldigvis er rockens undergrunn mett av småselskaper som øser ut gode
utgivelser i små opplag. Etiketten Southern Lord ble nettopp kåret til
en av de ti beste plateselskapene i USA. Med lidenskapelig teft for god
musikk har selskapet ikke bare utgitt musikken til selskapets eiere Greg
Anderson og Stephen O'Malley (Sunn 0))), Goatsnake og Khanate, etc),
det har også utgitt strålende black metal, crust, heavy metal og fusion
jazz. Dette er en politikk som de deler med etikettet som bl.a.
Glitterhouse, Temporary Residence, Rise Above, Fysisk Format og Doognad,
m.m.fl.
Southern Lord har siden oppstarten brukt sin gode teft til å finne frem
til nye skiver av bl.a. Black Breath og Ascend, mens de har tatt en
reboot av Sleeps Dopesmoker og High On Fires debutalbum og, viktigst av
alt, stått bak gjenopplivingen av legendariske Earth. Siden 2011 har dog
ett ord blitt stadig viktigere for de av oss som elsker LPen:
pre-order.
I platebutikkenes gullalder - åttitallet - føltes det som om det var en
butikk på hvert eneste hjørne. I min hjemby, Drammen, fantes det ikke
mindre enn tre platebutikker i samme gate(!) - Lyche, Risto og Oppland -
og det var dett å få tak i nye skiver og gode tips fra mentorene bak
disken. På nittitallet ble det flere platebutikker, men kompetansen i de
fleste butikkene sank drastisk. Etter hvert som kjedene overtok de små
butikkene ble det enda traurigere å være platesamler - selv om
Platekompaniet fremdeles forsøkte å beholde kompetansen.
Men, det var tilsynelatende snart slutt på moroa. CDen ble erklært død
og digital nedlastning ble fra Pirate Bay og iTunes var enerådende i en
periode, men snart ble bredbånd så vanlig at streamingtjenester som WiMP
og Spotify ble definert som fremtiden for mannen i gata. Men, i
undergrunnen gikk man i barndommen - LPen foretok en retur i små opplag.
Etter hvert som om stadig flere gjenoppdaget vinylskiva, ble de små
opplagene stadig raskere utsolgt. Den strålende debuten til Uncle Acid
& The Deadbeats, Blood Lust, ble utsolgt på timer fra plateselskapet
Rise Above og førte til at stadig flere plateselskaper annonserer sine
skiver som pre-order mer enn en måned før butikkene kommer i butikken.
Disse skivene blir like ofte lansert med eksklusive farger på
vinylskivene og gjerne i mindre antall enn utgaven som kommer i
butikkene - noe som øker eksklusiviteten ytterligere.
Så, hvordan skal et perfekt rockalbum utgis? Vel, det er min mening at
man først utgir skiva som download og på vinyl. Når det første
salgsrushet har gitt seg, bør man legge ut albumet hos diverse
streamingtjenester. Pengene kommer nok dog ikke inn på konto før man
legger ut på veien. For i 2012 er det på turné de store pengene tjenes.
Det kan også gjøre underverker for rockalbumet at et band presterer på
konsert og det skal vi se nærmere på neste gang.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar