En viktig del av rockens låttyper er eposet; det storslåtte verket som
kan heve hele album til noe tidløst. Det skjer dog ofte at band biter
over for mye på dette punktet - de fleste makter ikke å levere kvalitet
på låter lenger enn fem minutter - det skal tross alt være interessant
for lytteren å låne øre til låta over lang tid. Men, noen makter å holde
på oppmerksomheten over lang tid; fra titalls minutter til timeslange
ett-spors album.
I forbindelse med promoteringa av Timothy's Monster utbasunerte Bent Sæther i Motorpsycho, "når man kan plassere et 17 minutter langt spor først på plata, så gjør man det". Riktig nok mente han den andre disken på Timothy's Monsters utgivelse på CD, men 17 minutter er likevel imponerende langt - selv til Motorpsycho
å være. Opprinnelig skulle ikke låta vært med på skiva, men etter at
bandet hadde spilt den varm og lang på en europeisk turné måtte den med.
Særlig gjaldt dette etter at Snah hadde oppdaget monsterriffet som er
fundamentet for låta. The Wheel ble et heftig møte når jeg hørte den for første gang - plassert først på disk 2 på CD-utgaven av Timothy's Monster og på den andre av de tre skivene vinylutgaven består av - og passer perfekt sammen med like episke The Golden Core som motvekt til platas lettere spor.
Hvordan kan man toppe et så langt spor? Vel, amerikanske Sleep tok den helt ut med sitt ikoniske album Dopesmoker. Denne har blitt gitt ut i flere versjoner som Dopesmoker - senest i tilnærmet perfekt stand på etiketten Southern Lord - og som albumet Jerusalem.
Dette var et timeslangt epos om vandringen til folket "Weedians" og var
nok perfekt tilpasset røykevanene til sløye rockere på begge sider av
Atlanteren.
Man skulle tro at ei låt på en time skulle slite ut sine lyttere, men
det er langt fra tilfelle. Dog trenger man god tid da bandet bruker lang
tid på å nå frem til slutten av sin reise. Matt Pike lager strålende
riff på toppen av et fundament spilt frem fra bassen til Al Cisneros og
trommesettet til Chris Haikus i tilsynelatende endeløse sirkler. Mange
forventet nok at bandet skulle følge opp klassikeren Sleep's Holy Mountain,
men de ryggen til alle forventninger og skapte ei skive så
kontreversiell at den ikke ble sluppet før nesten ti år etter den var
spilt inn.
De er forståelig at man føler avstand til dette eposet da det brøt alle
regler som gjaldt i heavy metal på de tidspunkt. Bandets samtidige,
bl.a. Monster Magnet og Kyuss, skrev geniale og umiddelbare klassikere, mens Sleep
krever tålmodighet av sine lyttere. Når man lar seg overmanne av dette
mesterverket blir man lamslått av skrekkblandet fryd, men det er nok
ikke anbefalt å prøve seg på et slikt album hvis man vil leve herrens
glade dager i sus og dus (selv om Dopesmoker nå står fastmeislet i historiebøkene som en av de virkelig store skivene i doom metal).
Det finnes flere låter å levere episke album på; en del band har forsøkt
seg på konseptalbum og røde tråder som trekkes gjennom hele albumet.
Åttitallsrockerne Queensryche lyktes ganske bra med sitt Operation: Mindcrime, mens The Who og Drive-by Truckers henholdsvis leverte rockoperaene Tommy.og Southern Rock Opera(!). Men, mitt eksempel er det italienske bandet Ufomammut som hadde levert det storslåtte albumet Eve i 2010 - et album tuftet på Sleeps Dopesmoker.
Hvordan kunne de toppe dette? Svaret har tydeligvis vært å gjøre ting
enda større enn noensinne tidligere. I år har de dermed utgitt Oro som består av to selvstendige deler - Opus Primum og Opus Alter
- som ble utgitt med et halv års mellomrom. Det episke og monumentale
verket åpner stille og nærmest rockløst, men blir raskt suggererende og
overveldende.
Å dele opp albumet i to deler og deretter utgi disse med et halvt års
mellomrom kan være avslørende. Tematikk på det første albumet kan gjøre
oppfølgeren anonym og ladet med blanke skudd. Et slikt eksempel kan være
Earths doble utgivelse Angels Of Darkness, Demons Of Light
der tematikken var en viktig del av begge delene av eposet. Den andre
delen mistet dermed mye av overraskelsesmomentet sitt og tapte grunn for
lytterne.
Ufomammut klarer å unngå dette ved å la intensiteten eskalere fra nær
hypnotisk søvnig elektronika på opusets første spor til rullende
rifforama i det opuset forlater lytteren to timer senere. Oro er en
berg-og-dalbane som tar det meste av det beste innover seg; være seg nær
lydløs ydmykhet eller massiv monoton doomrock.
Så; hva er svaret denne gangen? Vel, episke spor gir ofte en fin balanse
til et album, men det kan være greit å kjenne sin begrensning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar