Jeg har etter hvert fått en forkjærlighet for låter som åpner med en
liten introduksjon; en liten teaser som kan sette stemningen for det som
følger. Disse småsnuttene er kun som bonus å regne - en låt blir
sjelden bedre av en slik intro. Dog kan lytteren settes i en heldig
stemning før selve låta viser seg frem og overmanner lytteren.
Et band som virkelig har funnet frem til essensen av slike teasers er texanske ..And You Will Know Us By The Trail Of Dead. Da jeg hørte bandet for første gang - deres andrealbum Madonna - ble jeg rett ut overveldet av låta Mistakes And Regrets. Dette skyldes selvsagt at låta er en av bandets definitive klassikere, men jeg tror man likevel ikke skal avskrive introen And You Will Know Them By The Trail Of Dead hvor samplede stemmer setter musikken umiddelbart i fokus for lytteren.
På tross av Madonnas umiddelbare kvaliteter var det på oppfølgeren Source Tags & Codes bandet virkelig fant frem til det perfekte album (i hvert fall er det deres beste forsøk så langt). Allerede på åpningssporet It Was There That I Saw You
blir man slått i bakken av det monumentalt fandenivoldske trøkket av et
band som ser ut til å forstå hva rocken handler om. Denne skiva starter
dog også med en teaser - denne gangen en liten låt som står for seg
selv på samme tid som den er den perfekte introduksjon til de 45
minuttene som skulle følge. Invocation er en nydelig og sår
pianomelodi som er full av tristesse og lytteren blottlegger selv foran
stereoanlegget; denne åpningen utnytter bandet til fulle og før man vet
ordet av det er man blitt smørt utover bakveggen i stua av ..And You Will Know Us By The Trail Of Dead.
Selvsagt er det nok av eksempler på teasers som ikke fungerer like godt -
noen ganger makter ikke låta å følge opp en spennende teaser, mens
andre ganger føles teaseren som uinteressant og irriterende.
På Black Sabbaths beryktede album Born Again - den eneste med Deep Purples Ian Gillan på vokal - finner man introen The Dark som leder inn i Zero The Hero. Dette er bare et dårlig forsøk på å lage skumle lyder før låta begynner, og når det endelig skjer er den ganske dårlig. The Dark
gjør lite for å forberede lytteren på det som kommer - her har man
definitivt ikke benyttet mulighetene som ligger i en god teaser.
Derimot tar Judas Priest introen av sitt album Screaming For Vengeance alvorlig. The Hellion er såpass essensiell for låta som følger - Electric Eye
- at de tas med på samleskiver sammen. Selv om den kun er på fattige 39
sekunder, er den like potent som en valentino og like farlig som en
sulten tiger. Den setter upåklagelig stemninga for de elektriske
minuttene som følger og kan nok ta store deler av æren for at Screaming For Vengeance har blitt erklært et viktig album i diskografien til Judas Priest.
Som avslutning kan man også si at streaming og digitale filer har tatt
mye av spenningen vekk fra slike teasere - den flaue pausen mellom to
datafiler ødelegger den helhet som både vinylskiver og CDer makter å
opprettholde.
Som et tilbakeblikk til forrige leksjon kan det også nevnes at fjerdesporene på Madonna og Source Tags & Codes er henholdsvis Blight Takes All og Baudelaire.
Det første sporet er en perfekt beskrivelse av essensen av bandet - her
mikses amerikansk hardcore sømløst med melodier som hadde sklidd rett
inn i katalogen til The Cure. Baudelaire på sin side er en
klassiker i texanernes diskografi og man kan lure på hvorfor de valgte
fjerdesporet til en slik perlelåt. Svaret er nok at Source Tags & Codes er en av de virkelige milepælene i amerikanske rock i moderne tid - bandet følte nok at hele skiva var så godt som perfekt.
Fjerdesporene på Born Again og Screaming For Vengeance er henholdsvis The Dark(!) og Bloodstone. Førstnevnte er nok tilstrekkelig bevis for at Born Again er selve bunnfallet i platebunken til Black Sabbath, mens Bloodstone er en fengende riffrocker som binder Judas Priest opp mot mer kommersielle rivaler som Van Halen og KISS. Få år senere var bandet på en kommersiell topp i USA og de la definitivt grunnlaget med denne skivas godlåter som The Hellion/Electric Eye, Screaming For Vengeance og You've Got Another Thing Coming.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar