torsdag 25. juli 2013

Ukens skive: bob hund - Nu Är Det Väl Revolution På Gång?

Jeg har ikke mange singler; verken sjutommere eller på CD. Jeg har alltid fokusert på albumet i form, farge og innhold; muligheten til å dykke ned i konsepter, låtrekkefølge og helhetlig lykke. Singelen er over før man vet ordet av det - selv om B-siden har to låter. Men, jeg må dog si at EPen - midt mellom singelens uppercut og albumets allvitenhet - var bedre med flere låter og større variasjon.

Men så traff jeg bob hund fra Skåne. Ikke bare har jeg flere av singler enn album av det svenske bandet - og jeg har seks av skivene deres - men jeg mener sågar at de har gjort mye av sitt beste arbeid på sine singler og EPer. Hvem med ungdom plassert på nittitallet husker ikke deres perler Istället För Musik, Förvirring og Ett Fall Och En Lösning? Fantastiske låter som mikset popteft og beinhardt gitarøs i samme klasse som Bob Moulds beste arbeid samtidig som de lot godt humør gjennomtrekke hele lydbildet.

Både tittelkuttet og B-siden Jag Tror Jag Är Kär kunne sklidd rett inn som singelhits, men de valgte denne gangen sin egen låt som førstespor. Den bærer preg av essensen av bob hund - et barnlig opprør med kaos i kjølvannet. Coverlåta fikk denne gangen spille rollen som annenfiolin, men den er langt fra noen underdog kvalitetsmessig. Bandet har i en årrekke spesialisert seg på å finne låter fra rockhistorien og deretter skrive svenske tekster til disse samtidig som de har injisert musikken med sitt tidvis paniske lydbilde. Denne gangen ble det Velvet Undergrounds Guess I'm Falling In Love, men de har også lekt seg med låter av bl.a. Pere Ubu, Wipers og The Stooges.

Alt i alt er dette et greit sted å starte sitt bekjentskap med bob hund, selv om det kanskje er en liten dose og raskt vil kunne føre til sterke abstinenser. Selv husker jeg at jeg hadde handlet det meste av bandets diskografi et halvt år etter å ha oppdaget dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar